Bolero 7 – Cukier i sól
Nowe Bolero 7 przynosi wiele zmian i ulepszeń do swojej serii, wprowadzając najnowsze rozwiązania techniczne. Skutkiem tego jest powstanie skrzydła, które – w porównaniu do jego poprzednika – jest bardziej wybaczające i zapewnia jeszcze większą przyjemność z lotu.
Bolero 7 to idealny wybór dla pilotów stawiających pierwsze kroki w paralotniarstwie: od samych początków, poprzez pierwsze termiki i dużo dalej. Doświadczeni piloci latający rekreacyjnie oraz szczególnie przykładający wagę do bezpieczeństwa także docenią charakterystyki Bolero 7. Może się nawet okazać, że stanie się ono jedynym skrzydłem, którego będą potrzebować.
- Nowy kształt zapewnia większą zwrotność przy zakrętach, zwiększając jednocześnie stabilność podczas przechyłów
- System wlotów Equalized Pressure Technology (EPT) trzeciej generacji dodatkowo stabilizuje wewnętrzne ciśnienie w skrzydle, zwiększając stabilność i wydajność aerodynamiczną
- Płynne wstawanie bez nagłego „wystrzeliwania”
- „Wyczuwanie termiki”
- Nowy układ lin ułatwia ich przegląd i zapobiega zbytniemu zaplątaniu
Specyfikacja techniczna
Rozmiar | XXS | XS | S | M | L |
---|---|---|---|---|---|
Powierzchnia w rozłożeniu (m2) | 22.1 | 24.1 | 26.1 | 28.55 | 31.64 |
Rozpiętość w rozłożeniu (m) | 10.27 | 10.72 | 11.16 | 11.67 | 12.29 |
Wydłużenie w rozłożeniu | 4.77 | 4.77 | 4.77 | 4.77 | 4.77 |
Powierzchnia w rzucie (m2) | 18.83 | 20.53 | 22.23 | 24.32 | 26.95 |
Rozpiętość w rzucie (m) | 8.17 | 8.53 | 8.88 | 9.29 | 9.78 |
Wydłużenie w rzucie | 3.55 | 3.55 | 3.55 | 3.55 | 3.55 |
Liczba komór | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Masa skrzydła (kg) | 4.00 | 4.30 | 4.58 | 5.10 | 5.55 |
Przedział wagowy (kg) | 55-80 | 65-90 | 75-100 | 85-110 | 100-130 |
Certyfikacja | EN A | EN A | EN A | EN A | EN A |
Doskonale wyważona przyjemność
Bezpieczeństwo to w skrzydłach dla początkujących kwesta najważniejsza, a Bolero 7 jest prawdopodobnie najbardziej stabilnym skrzydłem GIN w zakresie nachyleń i przechyłów. Zapewnia ono jednak ogromną przyjemność z lotu, umożliwiając ciasne wchodzenie w zakręty. Nie ma też tendencji do wchodzenia w spiralę w przypadku, gdy pilot zbyt mocno pociągnie za sterówki.
Wczesny start przy niskiej prędkości
Gdy tylko skrzydło znajduje się nad głową, jego profil od razu zaczyna produkować ciąg. Podczas wzlatywania, Bolero 7 zachowuje niską prędkość i zapewnia delikatny pęd do przodu przy lekkim wietrze. Przy silniejszym wietrze, skrzydło zachowuje się równie dobrze – zbędne zwlekanie zostało całkowicie wyeliminowane.
Ideał jeśli chodzi o sterowanie
Stopniowy przeskok sterówek sprawia, że Bolero 7 jest proste w kontroli przy zakrętach, co zachęca pilota do nauki bardziej subtelnych ruchów. Jednocześnie ciśnienie w sterówkach rośnie szybko wraz z ich zaciąganiem. Pełny zakres sterowania jest bardzo duży, dzięki czemu skrzydło jest wyjątkowo wyrozumiałe dla niezbyt doświadczonych pilotów. Progresywne sterowanie zapewnia lepszą kontrolę przy dynamicznym locie i większy komfort podczas sterowania podczas lotów rekreacyjnych.
„Wyczuwanie termiki”
Bolero 7 jest ogromną pomocą podczas nauki termiki. Skrzydło ma tendencję do lotu w kierunku noszeń. Przy wejściu w noszenie pojawia się pomocne „ugięcie”, które minimalizuje korekty skoku jakie musi wykonać pilot, dzięki czemu może się on w pełni skoncentrować na maksymalizacji noszenia (lub podziwianiu widoków!).
Specjalistyczny materiał
Na zewnętrznej powierzchni skrzydła Bolero 7 użyto specjalnego materiału Myungjin, który opracowano specjalnie w celu zwiększenia wytrzymałości i odporności na porowatość. Materiał świetnie sprawdził się przy skrzydle tandemowym Fuse 3, które było używane przy tysiącach lotów na całym świecie. Również inne materiały zostały użyte w strategicznych miejscach aby zapewnić skrzydłu optymalną charakterystykę.
Nota projektanta
Projektant Gin Seok Song opisuje proces projektowy Bolero 7
„Naszym głównym celem przy projektowaniu Bolero 7 było ulepszenie sterowania ale podczas projektowania byliśmy też w stanie zwiększyć stabilność oraz wydajność aerodynamiczną.
Nowy kształt Bolero 7 posiada większe zakrzywienie w kierunku końcówek skrzydeł i prostszą krawędź natarcia – pomaga to zwiększyć efektywność przy zakrętach. Nawet przy ciasnym wchodzeniu w zakręty, brzeg pozostaje dość płaski. Pracowaliśmy też nad zakrzywieniem, które zapobiega przypadkowemu wpadnięciu w spiralę podczas lotu w termice. Sterowanie jest wyjątkowo progresywne – wystarczy delikatny ruch aby obrócić skrzydło ale dzięki szybkiemu narastaniu ciśnienia, prawie niemożliwym jest wejście w przeciągnięcie. W pobliżu punktu przeciągnięcia skrzydło z łatwością odzyskuje odpowiednią pozycję po odpuszczeniu sterówek.
Staraliśmy się także ulepszyć system EPT (Equalised Pressure Technology). Skrzydło bezzwłocznie stabilizuje się nad pilotem i pozwala oderwać się od ziemi wcześnie i przy stosunkowo niskiej prędkości. Dodatkowo Bolero 7 samo koryguje się do małych podmuchów kierunkowych i „wyczuwa” termikę w powietrzu.
Nasz zespół jest bardzo zadowolony z osiągniętych charakterystyk Bolero 7. Podczas lotów testowych naprawdę dobrze się bawiliśmy – wcale nie czuliśmy się ograniczeni, a przecież jest to skrzydło przeznaczone głównie dla początkujących.”
Szczegóły
- System EPT (Equalized Pressure Technology) trzeciej generacji
- 3 taśmy / 3 liny wzdłuż przęseł
- Podział taśmy A i przejrzysty opis dla łatwych dużych uszu
- Opisana taśma B
- Kolorowe linki dla łatwiejszej identyfikacji
- Szersze, możliwe do dostosowania uchwyty sterówek dla większych dłoni i grubszych rękawic
- Mini-żebra przy krawędzi spływu
- Zoptymalizowana mieszanka tkanin, w tym tkanina Myungjin na górnej powierzchni, zapewniająca większą trwałość i wodoodporność
- Kompaktowe pakowanie
Materiały
Krawędź natarcia górnej powierzchni: Dominico Dokdo 30D (WR) / Myungjin MJ40 MF
Górna powierzchnia: Myungjin MJ32 MF
Dolna powierzchnia: Porcher Skytex Easyfly 40
Liny
Górna: GIN TGL 80 (Aramid)
Środek: GIN TGL 125 (Aramid), Liros DSL 70, Liros PPSL 120
Główne: LIROS PPSL 120 / 160 / 200